Att ansöka om bidrag

Digitalt ansökningsförfarande, du söker bidrag i vårt digitala ansökningssystem och vi behandlar inte ansökningar som kommer in i annan form.

Vi är tacksamma om du läser igenom detta innan du tar kontakt med oss för eventuell hjälp med ansökningsförfarandet.

Digitalt ansökningsförfarande
Du söker bidrag i vårt digitala ansökningssystem och vi behandlar inte ansökningar som kommer in i annan form. Stiftelsen tar emot ansökningar i två ansökningsperioder per år. Första perioden är 1-31 mars. Andra perioden är 1-30 september. Beslut lämnas senaste 30 juni respektive 30 november.

Avgränsningar för bidragen


Vem kan få bidrag?
Stiftelsen lämnar i regel inte bidrag till organisationers löpande drift eller verksamheter som enligt gällande lagstiftning obligatoriskt finansieras av staten, kommuner eller landsting. Bidrag lämnas inte heller till verksamheter eller projekt med enskilt vinstintresse.Stiftelsen lämnar inte heller bidrag till stöd som kan uppfattas som politiskt kontroversiellt i någon mening eller där stödet kan uppfattas som deltagande eller påverkan i den politiska processen vare sig direkt eller indirekt via opinioner.

Vilka geografiska områden kan få bidrag?
Sparbanksstiftelsen Finn verkar primärt inom samma geografiska verksamhetsområde som tidigare Sparbanken Finn gjorde. Följande kommuner i sydvästra och mellersta Skåne prioriteras: Eslöv, Kävlinge, Lomma, Lund och Staffanstorp. Det är också företrädesvis till projekt inom dessa kommuner som stiftelsen delar ut bidrag.

Behandling av personuppgifter
Sparbanksstiftelsen Finn avser att på sin webbplats publicera namnen på de sökande som fått bifall på sin ansökan med angivande av beviljat belopp och ändamål. Genom att inlämna en ansökan lämnas samtycke till att sådan publicering får ske. Genom inlämnandet av en ansökan lämnas även samtycke till att stiftelsen får behandla personuppgifterna i ansökan i den utsträckning som krävs för hanteringen därav.

Bidragsförfarande 1. Förbered din ansökan 2. Lämna in din ansökan 3. Beslutsprocess 4. Beslut

Bidragsförfarande

Sparbanksstiftelsen Finn bidrar till utvecklingen i regionen.

Det sker genom att stiftelsen ger stöd, företrädesvis inom stiftelsens verksamhetsområde, till projekt av hög kvalitet som syftar till att främja näringsliv, barn och ungdom, infrastruktur, forskning, utbildning, idrott eller kultur. Projekt som har ett positivt värde för regionen prioriteras.

Stiftelsen lämnar inte bidrag till organisationers löpande drift eller verksamheter som enligt gällande lagstiftning obligatoriskt finansieras av staten, kommuner eller landsting. Bidrag lämnas inte heller till verksamheter eller projekt med enskilt vinstintresse. Stiftelsen lämnar inte heller bidrag till stöd som kan uppfattas som politiskt kontroversiellt i någon mening eller där stödet kan uppfattas som deltagande eller påverkan i den politiska processen vare sig direkt eller indirekt via opinioner. Stiftelsen lämnar normalt inte bidrag till resor.

Beslut om bidrag
Stiftelsen tar emot ansökningar i två ansökningsperioder per år. Första perioden är 1-31 mars. Andra perioden är 1-30 september. Beslut lämnas senaste 30 juni respektive 31 december. Stiftelsens beslut i bidragsfrågor kan inte överklagas. Motivering till beviljning eller avslag av bidrag lämnas inte. Eventuella frågor besvaras av stiftelsens kansli.

Utbetalning av beslutat bidrag
I de fall ett projekt finansieras även av andra än Sparbanksstiftelsen Finnkrävs för utbetalning av beslutat bidrag, att övrig finansiering är säkerställd. Begäran om utbetalning ska ske skriftligt med uppgifter om att projektet är fullt finansierat samt med angivande av hur pengarna ska betalas. Normalt förutsätts att pengarna sätts in på konto i Sparbanken Skåne.

Återbetalning
Om projektet inte fullföljs kan krav på återbetalning komma att ställas. Om kostnaden för projektet understiger budget ska medel som inte förbrukats återbetalas till stiftelsen.

Slutredovisning
När projektet är avslutat ska slutredovisning av hur beviljade medel har använts skickas in till stiftelsen. Projektägaren ska noggrant bokföra projektets kostnader och intäkter. Stiftelsen kan när som helst begära att få ta del av redovisningen.

1. Förbered din ansökan

Du sparar tid och möda om du har allt material redo när du gör din ansökan.

Ha följande information redo:

  • Projektrubrik (max 150 tecken)
  • Projektbeskrivning: syfte och ändamål (max 1 500 tecken)
  • Projektekonomi
    • Vilka andra bidragsgivare finns, vad har sökts och beviljats från dem?
    • Vad är sökandes egen insats?
    • Vilka kostnader finns i projektet?
    • Vilket belopp söks från sparbanksstiftelsen?

 

Om du har fler frågor
Har du frågor som rör er ansökans innehåll är ni välkomna att kontakta stiftelsen. Har ni frågor som rör det digitala ansökningssystemet eller om ni stöter på problem är ni välkomna att kontakta vår tekniska ansökningssupport.

2. Lämna in din ansökan

Det första du ska göra är att skapa ett konto med vilket du kan logga in till det som ska bli "Min sida".

Det är här du kan hitta alla dina påbörjade eller inlämnade ansökningar och även de organisationer du skapat och eventuellt lämnat in ansökningar för. Du skapar ditt konto genom att välja "Min sida" i menyn. 

Ny ansökan
Välj "Ny ansökan" och fyll i din ansökan steg för steg med den informationen du tidigare förberett. Du kan när som helst klicka på "Avsluta (spara)" för att spara din påbörjade ansökan och logga in senare för att färdigställa den.

När du sedan är klar klickar du på "Lämna in". Då hamnar din ansökan i stiftelsens inkorg och kan inte längre revideras av dig. Du kan nu gå tillbaka till din sida och påbörja en ny ansökan eller titta på de ansökningar du lämnat in.

Att tänka på
Systemet känner inte av om du skriver in text utan registrerar bara när du växlar sida. Därför är det lämpligt att skriva ansökan i ett dokument på din dator för att sedan logga in och klistra in din text i ansökningssystemet.

Om du har fler frågor
Har du frågor som rör er ansökans innehåll är ni välkomna att kontakta stiftelsen. Har ni frågor som rör det digitala ansökningssystemet eller om ni stöter på problem är ni välkomna att kontakta vår tekniska ansökningssupport.

3. Beslutsprocess

Stiftelsen tar emot ansökningar i två ansökningsperioder per år. Första perioden är 1-31 mars. Andra perioden är 1-30 september.

Beslut lämnas senaste 30 juni respektive 31 december. Vi kommer eventuellt att höra av oss till dig för kompletteringar av ansökan. När beslutet är fattat meddelas du via e-post. Observera att e-postmeddelande från stiftelsen ibland hamnar i mappen för s.k. skräppost eftersom vi skickar många besked samtidigt.

4. Beslut

Beroende på vad beslutet för din ansökan blir kan följande saker vara viktiga att känna till.

Publicering
Beviljade bidrag kommer stiftelsen att publicera här på webbplatsen.

Utbetalning
Normalt förutsätts att pengarna sätts in på konto i Sparbanken Skåne. I de fall ett projekt finansieras även av andra än Sparbanksstiftelsen Finn krävs att övrig finansiering är säkerställd för att utbetalning av beslutat bidrag ska genomföras. Begäran om utbetalning ska ske skriftligt med uppgifter om att projektet är fullt finansierat samt med angivande av hur pengarna ska betalas.

Slutredovisning
När projektet är avslutat ska slutredovisning av hur beviljade medel använts skickas in till stiftelsen. Projektägaren ska noggrant bokföra projektets kostnader och intäkter. Stiftelsen kan när som helst begära att få ta del av redovisningen.

Eventuell återbetalning
Om projektet inte fullföljs kan krav på återbetalning komma att ställas. Om kostnaden för projektet understiger budget ska medel som inte förbrukats återbetalas till stiftelsen.

Avslag på ansökan
Stiftelsens beslut i bidragsfrågor kan inte överklagas. Motivering till beviljning eller avslag av bidrag lämnas normalt inte. Eventuella frågor besvaras av stiftelsen.